Normy emisji spalin – co musisz wiedzieć aby uniknąć kar?

Praktycznie cały świat oraz społeczeństwo stają się coraz bardziej świadome negatywnych skutków zanieczyszczenia powietrza. Unia Europejska od lat kładzie nacisk na ochronę środowiska i dokłada wszelkich starań, by ograniczyć emisję spalin samochodowych na jej terenie. W związku z tym od czasu do czasu UE zmienia i zaostrza również normy emisji spalin. Wiele miast, np. niemiecka Kolonia i Frankfurt nad Menem, wprowadziło również ograniczenia dotyczące możliwości wjazdu samochodów do centrów miast. To nie wszystko, niektóre państwa nałożyły wysokie podatki na właścicieli pojazdów cechujących się wysoką emisją mieszaniny gazów uchodzących z silnika. Właściciele tzw. “elektryków” mogą liczyć za to na liczne bonusy. Dowiedz się więcej, sprawdź obowiązujące normy i odkryj, jak możesz uniknąć ewentualnych kar zarówno w Polsce, jak i na całym terenie UE.

Normy spalin Euro

Po raz pierwszy takie normy zostały wprowadzone już w 1993 roku. Są to standardy określające górną, dopuszczalną ilość emitowanych spalin w samochodach sprzedawanych na terenie UE. Od tego czasu średnia emisja spalin została znacznie ograniczona. Niemniej jednak zanieczyszczenie środowiska to ciągle duży problem, z którym boryka się wiele europejskich krajów, w tym Polska. Unia Europejska nieustannie pracuje nad nowymi limitami, które mają ograniczyć poziom szkodliwych substancji w mieszaninie gazów uchodzących z silnika. Zaostrzane są np. przepisy. Główną przyczyną wprowadzenia takich standardów było wywarcie na producentach aut montowania w pojazdach nisko emisyjnych i możliwie jak najbardziej ekologicznych silników. Przykładowo, Komisja Europejska zaproponowała zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi w Europie od 2035 roku, a to tylko jedna z wielu zmian, które przewidziane są w przyszłości. W Unii Europejskiej normy dopuszczalnych emisji mieszaniny gazów uchodzących z silnika nazywane są Normami Euro. Od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku powstało już sześć Norm Euro, z czego od jakiegoś czasu prowadzone są prace nad Normą Euro 7. Według ekspertów najnowsza wersja ma obowiązywać już od 2025 roku. Oznacza to, że już za kilka lat wejdą w życie kolejne normy, które wymuszą na producentach samochodów jeszcze większe ustępstwa. Euro 7 ma ograniczyć ilość wytwarzanych tlenków azotów. Mówi się, że liczba ta zostanie zmniejszona trzykrotnie. Eksperci z branży motoryzacyjnej przewidują, że zmiany te mogą doprowadzić do całkowitego zaniku silników spalinowych. Zastanawiasz się, jak sprawdzić jakie są normy emisji spalin w Polsce? Samochody nie mogą wytwarzać zbyt dużych ilości tlenku węgla, węglowodoru, tlenku azotu oraz pyłów.

Aktualna norma emisji spalin – jak sprawdzić?

W przypadku samochodów z silnikiem Diesla w Polsce tak jak i we wszystkich innych krajach należących do UE od 2017 roku obowiązują następujące normy emisji spalin:

  • Tlenek węgla – 0,5 g/km
  • Węglowodory – 0 g/km
  • Tlenki azotu – 0,08 g/km
  • Pył – 0,005 g/km

Z kolei w przypadku samochodów z napędem benzynowym:

  • Tlenek węgla – 1 g/km
  • Węglowodory – 0,1 g/km
  • Tlenki azotu – 0,06 g/km
  • Pył – 0,005 g/km

Dane te przedstawiają maksymalne stężenie poszczególnych substancji. Zastanawiasz się, jak sprawdzić normy emisji spalin? Dane te znajdziesz w karcie pojazdu lub w dowodzie rejestracyjnym, a także w wyciągu ze świadectwa homologacji pojazdu. Jeżeli w dokumentach brakuje tych informacji, to możesz spróbować znaleźć interesujące Cię dane na historiapojazdu.gov.pl. Swój samochód możesz odnaleźć np. po numerze VIN. W niektórych modelach aut standard EURO znajdziesz również na naklejce na ramie drzwi. Z kolei, jeśli chcesz się upewnić, że Twój samochód spełnia obowiązujące ograniczenia, to najlepiej wybrać się na badanie diagnostyczne.

Jak ograniczyć emisję spalin samochodowych?

W celu ograniczenia decydując się na wymianę auta, warto rozważyć zakup pojazdów hybrydowych lub elektrycznych. Pojazdy te nie przyczyniają się do zanieczyszczania środowiska w tak dużym stopniu, jak samochody napędzane benzyną lub olejem napędowym. Niestety nie każdy jest w stanie nabyć takie auto. Na szczęście istnieją jednak inne sposoby na ograniczenie emisji spalin samochodowych do atmosfery. Jedną z możliwych opcji jest zastosowanie tak zwanego AdBlue. Jest to swego rodzaju filtr, którego zadaniem jest rozłożenie szkodliwego dla środowiska tlenku azotu na tlen i azot. Według ekspertów zastosowanie AdBlue jest w stanie ograniczyć spaliny o pięć procent. Ponadto, zastosowanie AdBlue ogranicza spalanie paliwa. Nie każdy wie, że AdBlue instalowany jest we wszystkich autach z silnikami diesla, przez co właściciele nie są świadomi, że taki filtr posiadają i po prostu z niego nie korzystają. Z kolei właściciele silników wysokoprężnych i benzynowych mogą stosować filtr cząstek stałych. Takie filtry oczyszczają gazy spalinowe z cząstek stałych, m.in. z sadzy. Często filtry cząstek stałych stosowane są z katalizatorami. Reaktor katalityczny to część układu wydechowego, którego funkcją jest ograniczenie ilości szkodliwych składników spalin, np. tlenku węgla.